Bent u automotiveondernemer? Dan wilt u graag weten of u ongeveer op hetzelfde gemiddelde zit als uw branchegenoten. Gaat u te hard, of bent u te voorzichtig? Wat zijn uw kansen? Laat ons een brancherapport opstellen en u weet of u op de goede weg zit. Voor meer informatie en advies, neem contact met ons op! Dankzij Branche in Zicht weten we alles tot in detail over úw positie in de autobranche.
Wanneer wij een brancherapport voor u maken, krijgt u een beeld van de positie van uw onderneming ten opzichte van andere automotiveondernemers. Een unieke vergelijking !
Deze branchevergelijking geeft u informatie over het verleden maar ook over de toekomst ! Wat zien uw branchegenoten als trends en bedreigingen voor het komend jaar ? Wat ziet u als kansen en bedreigingen voor de toekomst ? U krijgt na afloop een persoonlijk rapport waarin u al deze informatie eenvoudig kunt vinden in een duidelijk overzicht.
Mocht u vervolgens vragen hebben over de uitkomsten of wilt u een uitgebreid brancherapport, stel uw vragen dan gerust aan ons. Ons kantoor neemt deel aan Branche in Zicht, een platform van onze koepelorganisatie SRA, waarmee wij exact op de hoogte zijn van alle ontwikkelingen en kengetallen in uw branche. Wij kunnen dus samen met u uw kansen voor het komende jaar in kaart brengen, specifiek binnen uw branche. Een persoonlijk advies waarmee u als ondernemer weer steviger in uw schoenen staat.
Zet zelf alvast de eerste stap en neem contact met ons op!
Voor de autosector was 2015 uitzonderlijk goed. De sector zag het resultaat voor belastingen bijna verdubbelen ten opzichte van 2014. Deze cijfers waren vooral te danken aan de sterke verkopen van nieuwe auto’s in het laatste kwartaal van 2015, in aanloop naar de aanscherping van de bijtelling dit jaar. De netto-omzet steeg met 5,5%, terwijl de sector in 2014 nog kampte met een omzetdaling van 1,1%. De autosector bleef snijden in de schulden, met een focus op de langlopende schulden.
Klik hier voor het factsheet Automotive 2016
De automotive heeft wat betreft winstontwikkeling opnieuw een uitstekend jaar achter de rug. De levering van chips en andere auto-onderdelen komt weer op gang en er is een inhaalslag in de nieuwverkoop mogelijk, terwijl de prijzen van auto's zijn gestegen. Ook heeft de branche de kosten relatief goed onder controle.
Als u een gebruikte auto of motor exporteert, kunt u onder voorwaarden een deel van de bpm terugkrijgen. Het verzoek om teruggaaf moet binnen dertien weken na het vervallen van de tenaamstelling in het kentekenregister gedaan worden. Deze termijn is echter niet heilig.
De automotive heeft wat betreft winstontwikkeling een uitstekend jaar achter de rug. Door schaarste en leveringsproblemen staat het aantal transacties onder druk. Gemiddeld genomen is de marge per transactie echter toegenomen. Ook de omzetgroei trok aan, maar niet zo sterk als het mkb-cijfer. De verschillen binnen de branche waren echter groot en de complexiteit neemt verder toe.
Als u een elektrische auto bezit, kunt u deze op tal van openbare plaatsen opladen. Na het opladen dient u uw auto van de oplaadplaats te verwijderen. Doet u dit niet, dan riskeert u een boete.
Een aantal disruptieve krachten balt samen tot een 'perfect storm' voor de automotive. Zo is er de groei van elektrisch rijden en de transitie van autobezit naar het delen van vervoersmiddelen. Verder wordt er volop geïnvesteerd in zelfrijdende auto's en neemt digitalisering (de connected car) een vlucht. De auto wordt steeds meer een rijdende bron van data voor de autofabrikant, met alle uitdagingen van dien voor dealers en universele garagebedrijven.
De belasting die bij aankoop van een nieuwe personenauto betaald moet worden (BPM), gaat de komende vier jaar stijgen. Dit is op Prinsjesdag in het Belastingplan 2022 bekendgemaakt.
In 2020 hebben de verplichte coronasluitingen een grote invloed gehad op de financiële resultaten in de automotive, in het bijzonder op de omzetontwikkeling en de brutomarge. De omzet is met bijna 5 procent gekrompen, tegenover een lichte groei voor het mkb als geheel. De winstontwikkeling was vooral dankzij de steunmaatregelen wel positief: +6 procent.
De Nederlandse BPM op motoren en personenauto's is gebaseerd op de CO2-uitstoot. De meetmethode hiervoor is in 2017 gewijzigd. Deze wijziging is niet in strijd geweest met het Europees recht, zo oordeelde eerder rechtbank Gelderland.
De automotive is sterk in beweging, de rendementen staan onder druk en de coronacrisis heeft voor nog meer onzekerheid gezorgd. De onvoorspelbaarheid in de branche maakt banken zeer terughoudend in de kredietverlening. De specialisten van de Branche-expertgroep Automotive en Wim Visser (van QarQuest en yescar) gingen in gesprek over de actuele trends, het belang van realtime data en passende manieren van financieren.
De voorgenomen wijziging van de bpm betreffende de datum van de tenaamstelling bij import heeft geen gevolgen voor de heffing van btw op auto's. Het huidige voordeel in de bpm bij import van auto's wordt door de wijziging wel teruggedraaid.
Bent u van plan op korte termijn een nieuwe elektrische auto te kopen en deze op de zaak te zetten, doe dit dan zo mogelijk nog dit jaar. Vanwege de hogere bijtelling in 2021 is het financieel aantrekkelijk de auto nog dit jaar op kenteken te laten zetten.
Gemeenten kunnen vanaf 2025 gebieden instellen waar op termijn alleen nog bestelbussen en vrachtwagens mogen rijden zonder uitlaatgassen. Om straks met een bestelbus of vrachtwagen in deze zogenaamde zero-emissiezones te kunnen rijden, komt er voor ondernemers een landelijke overgangsregeling. Daarbij hebben zij de mogelijkheid om met subsidie over te stappen op een uitstootvrije variant.
Het is binnenkort niet meer mogelijk een subsidieaanvraag voor een nieuwe elektrische auto door te schuiven naar volgend jaar. Koopt u na wijziging van de regeling in 2020 nog een nieuwe elektrische auto, dan krijgt u geen subsidie meer.
Ondernemers in de automotive hebben te maken met een aantal specifieke btw-regelingen. De branche-expertgroep automotive besprak met Carola van Vilsteren de belangrijkste tips en aandachtspunten voor de automotive-ondernemer.
De belasting die bij aanschaf of import van een auto of motor moet worden betaald (bpm), wordt vanaf 1 juli 2021 of 1 januari 2022 gebaseerd op de inschrijving in het kentekenregister. De wetswijziging moet het verschil in behandeling met geïmporteerde auto's wegnemen. Het voorstel staat in het Belastingplan 2021.
Als u, als inwoner van Nederland, in een auto met een buitenlands kenteken in Nederland rijdt, moet u BPM betalen. Voor kort gebruik is een vrijstelling mogelijk, die normaliter maximaal één keer per 12 maanden kan worden aangevraagd. Vanwege corona is deze vrijstelling tot 1 oktober twee keer mogelijk. Dit meldt de Belastingdienst.
De subsidie voor particulieren die een volledig elektrische auto kopen is definitief en gaat gelden voor elektrische auto's die vanaf 4 juni 2020 zijn gekocht of geleased. De subsidie bedraagt € 4.000 voor nieuwe elektrische auto's en € 2.000 voor occasions.
Vanaf 1 juli dit jaar kunnen particulieren subsidie krijgen bij aanschaf van een nieuwe en gebruikte elektrische auto. De subsidie voor een nieuwe elektrische auto wordt € 4.000. Voor een gebruikte is de hoogte van de subsidie € 2.000, zo luidt aldus een wetsvoorstel.
Het gebruik en de aankoop van de elektrische auto wordt ook de komende jaren nog gestimuleerd, zo blijkt uit een recent overzicht van de staatssecretaris van Financiën. De financiële voordelen worden de komende jaren wel langzaam afgebouwd.
De automotive profiteert van de handel in gebruikte personenauto’s en er is optimisme over de omzetontwikkeling in de branche als geheel. De winstgroeiprognose blijft echter duidelijk achter, zo blijkt uit het nieuwe SRA-BiZ-visierapport ‘2020 in Zicht, de verwachtingen van Nederlandse ondernemingen’.
Bij de waarde van een schadeauto voor de BPM mag rekening worden gehouden met de herstelkosten. Maar niet iedere euro aan kosten komt op de waarde in mindering.
De nieuwe meetmethode die gebruikt wordt ter bepaling van de CO2-uitstoot door auto’s, leidt tot een fors hogere bpm. Dit stellen de organisaties RAI en BOVAG, op basis van een onderzoek door KPMG.
De automotivesector heeft vaak te maken met de impact van veranderende fiscale wet- en regelgeving. Zo ook nu weer, want het kabinet heeft Autobrief 2 opengebroken. De regering komt onder meer met een aangepaste bijtellingstabel voor elektrische auto’s en introduceert nieuwe BPM-tabellen. Fiscalist Jan Rolleman stond in de Branche-expertgroep Automotive stil bij de wijzigingen en de gevolgen die deze gaan hebben voor de automotiveondernemer.
De automotivesector heeft vaak te maken met de impact van veranderende fiscale wet- en regelgeving. Zo ook nu weer, want het kabinet heeft Autobrief 2 opengebroken. De regering komt onder meer met een aangepaste bijtellingstabel voor elektrische auto’s en introduceert nieuwe BPM-tabellen. Fiscalist Jan Rolleman stond in de Branche-expertgroep Automotive stil bij de wijzigingen en de gevolgen die deze gaan hebben voor de automotiveondernemer in 2020.
Op Prinsjesdag maakt het kabinet de plannen voor de komend jaren bekend, waaronder een aantal plannen met betrekking tot de auto. Dit overzicht laat zien wat ons, waarschijnlijk, te wachten staat.
Staatssecretaris Snel is niet van plan de import van jonge, gebruikte elektrische auto's aan te pakken. Dit antwoordde hij eerder op Kamervragen.
Per 1 juli 2020 komt er een nieuwe testmethode voor het bepalen van de hoogte van de BPM op nieuwe auto's. Deze methode is strenger en geeft een beter inzicht in de CO2-uitstoot.
Ondanks de stijging van de verkoop van nieuwe personenauto’s heeft de automotive een matig jaar achter de rug. De omzetgroei kwam in 2018 met ruim 2% beduidend lager uit dan de ruim 10% in 2017 en het landelijk gemiddelde van bijna 10%.
De bijtelling voor het privégebruik van een gebruikte geïmporteerde auto van de zaak is evenveel als de bijtelling voor een nieuwe auto. Is dit niet in strijd met het Europese recht? Nee, zegt het gerechtshof Den Bosch in een recente uitspraak.
Bij invoer van een personenauto is BPM verschuldigd. Daarbij is het van belang of de auto nieuw is of gebruikt. Of een auto nieuw is, hangt niet altijd af van het eerste moment van toelating. Soms kan zelfs een vier jaar oude auto als nieuw worden bestempeld, zo besliste het gerechtshof Amsterdam eerder.
Interessante trends en ontwikkelingen in uw branche? In samenwerking met onze kennispartners willen wij u hiervan graag op de hoogte houden.
De registratie van nieuwe personenauto's neemt toe en de meeste ondernemers in de branche trekken deze positieve lijn door naar 2019. Ze rekenen ten opzichte van andere branches in het mkb op een bovengemiddelde groei van de omzet en de winst. Dit blijkt uit het nieuwe SRA-rapport '2019 in Zicht, de verwachtingen van Nederlandse ondernemingen'.
De introductie van een nieuwe meetmethode ten aanzien van de CO2-uitstoot van auto's leidt nog niet tot een hogere BPM. Dit heeft staatssecretaris Snel in een brief aan de Tweede Kamer laten weten.
Als u een auto uit het buitenland invoert, moet u BPM betalen. Daarbij is van belang op welk moment wordt bepaald of een auto nieuw of gebruikt is. Voor gebruikte auto's hoeft namelijk maar een deel van de BPM te worden betaald.
De meeste ondernemers en dga's rijden in een auto van de zaak. Elektrisch rijden is duurzaam en al jaren een optie, maar is het anno 2018 nog de moeite waard?
Als ondernemer in de autobranche kunt u, onder voorwaarden, gebruik maken van een zogenaamd handelarenkenteken. U mag dan met het voertuig gebruik maken van de weg, maar alleen in het kader van uw bedrijfsactiviteiten.
''Bij veel autobedrijven speelt een gebrek aan inzicht. Dan kun je niet beslissen of je wel of niet doorgaat met je bedrijf. Maar als ondernemer moet je wel verder, want stilstand is achteruitgang.''
Interessante trends en ontwikkelingen in uw branche? In samenwerking met onze kennispartners willen wij u hiervan graag op de hoogte houden.
Als u een auto meegeeft voor een proefrit, kan gebruik worden gemaakt van een zogenaamd handelarenkenteken. Wanneer u dit doet, is het verboden om goederen te vervoeren.
De automotive heeft een zeer goed jaar achter de rug en deed het op veel vlakken beter dan het mkb als geheel. De omzetontwikkeling trok in 2017 opnieuw aan tot 10% (versus bijna 9% in 2016, 5,5% in 2015 en -1,1% in 2014). Maar liefst 70% van de autobedrijven zag de omzet toenemen of stabiliseren en dat was een forse verbetering ten opzichte van 2016 (53%). Ook de winst groeide met ruim 22%. Daarmee presteerde de automotive duidelijk beter dan in 2016 (13%) en stegen zij uit boven de gemiddelde winstgroei van het totale mkb.
Als u een auto uit het buitenland importeert, moet u bpm betalen. De bepaling van de te betalen bpm kan ook voor jonge, exclusieve auto's aan de hand van een koerslijst, aldus de rechter.
Op 25 mei 2018 treedt de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) in werking. Deze Europese privacywet bevat de regels voor het (automatisch) verwerken van persoonsgegevens. Wat betekent de komst van de AVG voor u?
Interessante trends en ontwikkelingen in uw branche? In samenwerking met onze kennispartners willen wij u hiervan graag op de hoogte houden.
Indien u een auto uit het buitenland haalt, moet u BPM betalen. Voor auto's met schade is bepaald dat de schade verdisconteerd wordt in de prijs. Zodoende betaalt u ook minder BPM. Onlangs is in een procedure bepaald dat de bewijslast inzake de omvang van de schade ligt bij degene die de auto invoert. Maar wanneer is sprake van schade?
De laatste vijf frontoffices BPM bij de Dienst Wegverkeer (RDW) zijn op 1 maart 2017 gesloten. Daarom zijn in de wachtruimte van alle RDW-keuringsstations inmiddels speciale aangiftezuilen van de Belastingdienst geïnstalleerd.
Bijtelling van privégebruik auto vindt in beginsel plaats per auto. In de autobranche wordt vaak meer dan één auto gebruikt. De Belastingdienst heeft richtlijnen afgegeven hoe in de autobranche bij meerdere auto’s het privégebruik berekend kan worden.
De automotive heeft een positief jaar achter de rug. De omzetgroei trok in 2016 verder aan tot bijna 9 procent. In 2015 was de groei nog 5,5 en in 2014 -1,1 procent. Daarmee deed de autobranche het beter dan het mkb als geheel dat een omzetgroei van 7,4 procent telde. De winst nam eveneens toe met 12,9 procent, maar de groei was wel aanzienlijk lager dan in de voorgaande twee jaren.
Niet eerder brachten zoveel Nederlanders hun auto voor een onderhoudsbeurt naar de garage. In 2016 nam het aantal beurten met 1,5 miljoen toe ten opzichte van het jaar daarvoor. Dat is een stijging van 11 procent.
Bij de aanschaf van een auto is het van belang of een auto fiscaal 'nieuw' is. Dit is namelijk van invloed op de hoogte van een tweetal autobelastingen: de bpm en btw.
De financiële gezondheid van de autobranche is flink verbeterd en de meeste bedrijven in de sector gaan voor 2017 uit van groei. Dit blijkt uit het nieuwe SRA-rapport '2017 in Zicht, de verwachtingen van Nederlandse ondernemingen'. Autobedrijven rekenen volgend jaar op een omzetgroei van 4,8% en een winststijging van 5,4%.
Voor het privégebruik van een auto van de zaak moet een bijtelling bij het inkomen worden gedaan. De standaardbijtelling bedraagt 25% van de catalogusprijs van de auto. Met ingang van 2017 wordt dat voor nieuwe auto’s 22%.
Net als in het afgelopen jaar wijzigen ook in 2017 de bijtellingspercentages. Weet u nog hoe het zit? Wij zetten de wijzigingen nog even kort voor u op een rij.
Elektrische voertuigen zijn in opmars. Sinds deze maand heeft Nederland honderdduizend elektrische auto's, bedrijfswagens en motoren op de weg. Het aantal is dit jaar met meer dan 10% gestegen, zo blijkt uit cijfers van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.
Verkoopt u een auto aan een afnemer in het buitenland? Let dan goed op de btw-gevolgen. Er is een onderscheid tussen verkoop aan een afnemer in een andere EU-lidstaat en aan een afnemer die buiten de EU gevestigd is.
Bij selfbilling wordt een factuur door de afnemer opgemaakt en uitgereikt in plaats van door de verkopende partij. In de autobranche komt dit nogal eens voor. Het gaat dan vaak om de situatie waarin het garagebedrijf of de dealer ten aanzien van een btw-inruilauto (geen margeregeling) zelf de factuur opstelt voor de leverancier van de inruilauto.
Met ingang van 1 januari 2017 wordt het dagvenster vastgesteld van 7.00 tot 20.00 uur. Deze verschuiving heeft wellicht tot gevolg dat uw personeel anders gaat werken en dat u op gezette tijden voor een maaltijd gaat zorgen. Realiseert u zich daarbij dat niet in alle gevallen onbelast gegeten kan worden.
Heeft u automonteurs in dienst maar ook verkopers en baliemedewerkers en wilt u graag dat zij bedrijfskleding dragen? Dan is er door de diversiteit in uw personeel een verschillende behoefte aan type kleding. Wees u ervan bewust dat deze diversiteit zich ook voordoet in de fiscale behandeling. Als u het echter op de juiste manier aanpakt, kunt u uw personeel fiscaal voordeliger kleden dan u wellicht gedacht had.
Het importeren van een auto uit het buitenland kan aantrekkelijk zijn. De gevolgen voor de btw moet u hierbij niet uit het oog verliezen. Onderscheid moet worden gemaakt tussen nieuwe of bijna nieuwe auto’s, en oudere auto’s.
Per 1 januari 2017 wordt de standaardbijtelling van een auto verlaagd van 25% naar 22%. Wilt u een nieuwe zakelijke auto aanschaffen die niet in de categorie zuinig of zeer zuinig valt? Wacht dan tot het nieuwe jaar.
Voor de autosector was 2015 een uitzonderlijk goed jaar. De sector zag het resultaat voor belastingen bijna verdubbelen ten opzichte van 2014. Deze cijfers waren natuurlijk met name te danken aan de sterke verkopen van nieuwe auto's in het laatste kwartaal van afgelopen jaar in aanloop naar de aanscherping van de bijtelling in 2016.
Wilt u per mail op de hoogte gehouden worden? Schrijf u dan nu in op onze nieuwsbrief.
accountenz, breda
Dorstseweg 14a
4854 NB Bavel
T 0161 43 15 99
E info@accountenzbreda.nl