Merkdealers en universele bedrijven zien dat de omzet en winstgevendheid onder druk staan. Daarbij maakt het niet uit of het nu gaat om de verkoop van nieuwe auto's, occasions of aftersales. Er zijn meerdere oorzaken aan te wijzen. De overheid bepaalt voor een groot deel de automarkt door allerlei belastingmaatregelen. Daarnaast is er de opkomst van het internet en verandert de vraag van de consument van autobezit naar autogebruik. De economie is ook erg grillig.
In 2013 zijn er 417.036 auto's verkocht tegen 503.000 in het jaar ervoor. Die dalende cijfers zie je ook terug bij de verkoop van occasions. Daarnaast brenht de particulier de auto minder vaak ter onderhoud naar de garage.
Hoewel de verwachtingen voor 2014 wat gunstiger zijn, wil dat niet zeggen dat merkdealers en universele bedrijven daarmee opgelucht kunnen ademhalen. De sector zal naar de trends op de langere termijn moeten kijken. Nederlanders zullen volgens experts steeds afhankelijker worden van de auto. Die uitdagingen moet de branche weten te verzilveren.
Om in deze roerige tijden goed te kunnen presteren moet u scherp aan de wind varen met optimale managementinformatie. U wilt zekerheid en geen inschatting. terecht, want alleen met betrouwbare cijfers kunt u de juiste besluiten nemen. Daarom is er Branche in Zicht, dat unieke bencjmarkrapportages heeft met actuele en betrouwbare cijfers, trends en ontwikkelingen. Wilt u weten hoe uw onderneming er voor staat ? Met deze scan krijgt u alvast een beeld. Wij kunnen u verder helpen.