Bij verkoop aan een buitenlandse particulier berekent u waarschijnlijk Nederlandse btw. Dit is in principe correct, tenzij u de btw-drempel overschrijdt. U kunt ook vrijwillig kiezen om al vanaf de eerste euro buitenlandse btw te berekenen.
Verkoopt u aan een buitenlandse particulier of een buitenlandse organisatie die niet btw-plichtig is, dan factureert u in eerste instantie met Nederlandse btw. Pas vanaf het moment dat u het btw-drempelbedrag van een land overschrijdt, moet u de btw van het land van uw afnemer berekenen. U moet zich dan aanmelden bij de Belastingdienst van dat land en daar btw afdragen.
Tot en met 21 mei 2017 levert u voor € 33.000 goederen aan Belgische particulieren. U berekent Nederlandse btw en draagt deze op uw aangifte btw af. Op 22 mei 2017 verkoopt u voor € 2.500 aan een Belgische particulier. Omdat u hiermee de Belgische btw-drempel van € 35.000 overschrijdt, berekent u over dit bedrag Belgische btw. Ook over alle leveringen in België na die datum berekent u Belgische btw. U moet zich laten registreren in België en de Belgische btw in België op aangifte afdragen. Omdat u in 2017 het btw-drempelbedrag heeft overschreden, moet u in 2018 vanaf de allereerste levering Belgische btw in rekening brengen.
Let op! Voor elk land geldt weer een verschillend btw-drempelbedrag.
Wilt u vanaf het begin buitenlandse btw in rekening brengen? Kies er dan voor om de drempelbedragen niet toe te passen. U kunt deze keuze per land maken. De keuze geldt wel voor twee kalenderjaren. Daarna kunt u weer kiezen voor toepassen van de btw-drempels.
Tip: Dien voor het niet toepassen van de btw-drempels een verzoek in bij de Belastingdienst. Deze keuze zal met name aantrekkelijk zijn als het buitenlandse btw-tarief lager is dan het Nederlandse.
Als u buitenlandse btw in rekening brengt, dan moet u wel aan de Belastingdienst kunnen tonen dat u terecht geen Nederlandse btw in rekening brengt. Bewaar daarom alle documentatie van uw leveringen, zoals bijvoorbeeld vrachtbrieven, pakbonnen, betalingsbewijzen, voor ontvangst getekende kopiefacturen en vervoersverklaringen.
Voor nieuwe of bijna nieuwe vervoermiddelen gelden andere regels. Neem hiervoor contact op met onze adviseurs.
U betaalt zo min mogelijk belasting en loopt geen fiscale risico´s. Het inwinnen van fiscaal advies levert in 4 van de 5 situaties financiële voordelen op.
U bespaart tijd, verhoogt uw omzet en voorkomt boetes. Uw boekhouding en jaarrekening uitbesteden aan een accountant is vaak voordeliger dan zelf doen en laten controleren.