Met dank aan het mooie weer, het Wereldkampioenschap voetbal en het verbeterde consumentenvertrouwen zit de bedrijvigheid in de horeca weer een beetje in de lift. Ook het feit dat meer Nederlanders een vakantie in eigen land willen gaan doorbrengen, geeft de branche moed. Dat neemt niet weg dat het aantal faillissementen in de horeca de eerste vier maanden van 2014 opnieuw is gestegen. De volumes van de Nederlandse horecaondernemingen, van eetcafés en hotels en discotheken, staan nog altijd onder druk. Daarnaast zijn de inkoopprijzen van grondstoffen en energie veelal gestegen. Tegelijkertijd ziet de horeca zich geconfronteerd met toenemende concurrentie van branchevreemde aanbieders van horeca-activiteiten.
De druk op de sector vertaalt zich dan ook in de resultaten. In de eerste helft van 2013 nam de omzet per saldo met 1,3% af. Vooral discotheken en eetcafés (onder meer ijssalons en snackbars) hadden het in die periode niet gemakkelijk. Restaurants en hotels zagen de omzet daarentegen juist toenemen. Over 2012 zag de traditionele horeca de omzet met 1,5% stijgen ten opzichte van een jaar eerder.
De vooruitzichten voor de consumentenbestedingen zien er voor de jaren na 2014 wat beter uit, maar dat betekent niet dat horecaondernemingen vanzelfsprekend herstel tegemoet kunnen zien. Wil de horeca op lange termijn gezond zijn, dan zal de branche slim moeten inspelen op kansen en verstandig moeten omgaan met bedreigingen.
Om die kansen te pakken, moet uw onderneming goed gepositioneerd zijn en moet u weten waar u staat ten opzichte van de concurrent. Voor specialistische kennis over uw onderneming en uw branche maken wij gebruik van Branche in Zicht (BIZ). Wilt u weten hoe u er voor staat ? Met deze scan krijgt u alvast een beeld.
Klik hieronder voor de horecascan