Met de opbrengst van de heffing wordt de wegenbelasting voor vrachtauto's verlaagd. Ook zal er geld worden vrijgemaakt voor innovatie en vergroening van de transportsector.
De heffing zal gelden voor snelwegen én voor wegen die anders mogelijk als sluiproutes zullen worden gebruikt. Dit betreft regionale en gemeentelijke wegen.
De heffing gaat gelden voor binnen- en buitenlandse vrachtauto's van meer dan 3.500 kilo. Er gaat een vrijstelling gelden voor onder meer land- en bosbouwtrekkers, kranen, bussen en rijtuigen met een beperkte snelheid, omdat deze voertuigen niet primair voor goederenvervoer zijn bedoeld.
Er moet worden afgerekend per gereden kilometer. Het aantal gereden kilometers zal via een on-board unit worden geregistreerd. De heffing per kilometer is hoger naarmate het voertuig meer vervuilend is. Private aanbieders van toldiensten zorgen voor de uitvoering van de heffing.
De hoogte van de heffing is nog niet bekend. Bij het onderzoek naar het effect van de heffing is gerekend met de gemiddelde heffing in Duitsland en België van € 0,15/km.
De heffing sluit aan bij andere Europese landen die ook een vrachtwagenheffing hebben en/of een tolheffing hanteren. Onder andere Duitsland, Frankrijk, Italië, Polen, Rusland en Spanje kennen deze heffing..
Heeft u vragen over de vrachtwagenheffing, neem dan contact met ons op.
U bespaart tijd, verhoogt uw omzet en voorkomt boetes. Uw boekhouding en jaarrekening uitbesteden aan een accountant is vaak voordeliger dan zelf doen en laten controleren.
U betaalt zo min mogelijk belasting en loopt geen fiscale risico´s. Het inwinnen van fiscaal advies levert in 4 van de 5 situaties financiële voordelen op.