Waar grote winkelketens het moeilijk hebben of zelfs omvallen, hebben de meeste retailondernemers in het midden- en kleinbedrijf juist veel vertrouwen in 2016. Ze rekenen dit jaar op een stijging van de omzet en de winst en denken te kunnen profiteren van de aantrekkende economie. De branche is nog niet zo ver dat ook het investeringsniveau duidelijk toeneemt. Dit blijkt uit de nieuwste branchescan voor de Retail van accountantsorganisatie SRA.
Retailers zien gemiddeld genomen vooral mogelijkheden dankzij de aantrekkende economie (bijna 68% van de respondenten), op afstand gevolgd door marktontwikkelingen (49,5%) en efficiënter werken (bijna 45%). In de food-sector wordt efficiënter werken als belangrijkste groeifactor gezien (ruim 64%, ten opzichte van ruim 44% een jaar eerder). Opvallend is verder dat de food-sector minder kansen ziet in samenwerking en netwerken dan een jaar geleden, terwijl ondernemers in non-food hier juist meer mogelijkheden zien.
Als belangrijkste bedreigingen voor 2016 noemen retailondernemers de kredietverlening door de banken (bijna 49%) en marktontwikkelingen (bijna 45%). Retailers in de food-sector verwachten ook veel last te hebben van overheidsmaatregelen (bijna 54%). Voor non-food blijft de financiële situatie van de ondernemers een belangrijke uitdaging: 40% van de respondenten in deze deelbranche ziet deze als een bedreiging (versus circa 34% vorig jaar).
De nieuwste branchescan voor de Retail werd ingevuld door 105 respondenten. Van hen werkt 62% in de non-food sector en ongeveer 27% in de food-sector. Ruim 90% van de respondenten is directeur-grootaandeelhouder of eigenaar. Het merendeel van de respondenten heeft minder dan 10 fte's in dienst (ruim 74%), 16,2% heeft tussen de 11 en 25 fte's.
De Retailscan is een initiatief van SRA, de grootste accountantsorganisatie van Nederland met een netwerk van 370 accountantskantoren. De scan geeft retailondernemers direct inzicht in hoe zij er financieel voor staan en in hoe zij het doen ten opzichte van branchegenoten.