Per 1 juli 2020 komt er een nieuwe testmethode voor het bepalen van de hoogte van de BPM op nieuwe auto's. Deze methode is strenger en geeft een beter inzicht in de CO2-uitstoot.
De gemeten CO2-uitstoot komt volgens de nieuwe methode hoger uit. De BPM-tarieven worden hierop echter aangepast, zodat de nieuwe methode niet tot een hogere BPM leidt. Dit neemt niet weg dat in individuele gevallen de BPM wel hoger, maar ook lager kan uitvallen. Gemiddeld blijft de BPM echter gelijk.
Ook dit jaar en vorig jaar is de BPM niet gestegen door de nieuwe testmethode. Dat de BPM-opbrengst wel is gestegen, komt door het feit dat er de afgelopen tijd zwaardere auto's zijn aangeschaft en auto's met meer motorvermogen.
Om de autobranche voldoende tijd te geven zich op de nieuwe testmethode voor te bereiden, is ervoor gekozen de nieuwe testmethode op 1 juli 2020 in te voeren.
Heeft u vragen over de bepaling van de BPM volgens de nieuwe testmethode, neem dan contact met ons op.
U betaalt zo min mogelijk belasting en loopt geen fiscale risico´s. Het inwinnen van fiscaal advies levert in 4 van de 5 situaties financiële voordelen op.