Als u een auto uit het buitenland invoert, moet u BPM betalen. Daarbij is van belang op welk moment wordt bepaald of een auto nieuw of gebruikt is. Voor gebruikte auto's hoeft namelijk maar een deel van de BPM te worden betaald.
Er zijn drie methodes om te bepalen hoeveel BPM u voor een gebruikte auto moet betalen. Voor auto's met schade is dit een taxatierapport, voor alle andere auto's mag u kiezen tussen een tabel en een koerslijst.
Een auto is volgens de Hoge Raad 'nieuw' als deze na vervaardiging niet of nauwelijks in gebruik is geweest.
Onlangs werd een zaak voor de Hoge Raad uitgevochten waarbij het ging om een auto die nieuw in Duitsland was gekocht. Alvorens de auto in Nederland op kenteken werd gezet, werd er in Duitsland ruim 3.000 kilometer mee gereden.
De Hoge Raad besliste dat het moment van het 'op kenteken zetten' van de auto beslissend was voor de vraag of deze nieuw of gebruikt was. De auto was op dat moment ruim 3.000 kilometer gebruikt en dus niet nieuw meer. Dit betekende dat er minder BPM bij import betaald hoefde te worden.
Let op!De Hoge Raad besliste ook dat het niet ter zake doet waarom er eerst met de nieuwe auto in het buitenland is gereden; dus ook als dit gebeurd zou zijn om BPM te besparen.
U bespaart tijd, verhoogt uw omzet en voorkomt boetes. Uw boekhouding en jaarrekening uitbesteden aan een accountant is vaak voordeliger dan zelf doen en laten controleren.