Waarom het loont om een tweedehands auto te importeren
Nog nooit kochten we een tweedehands auto zo vaak in het buitenland als afgelopen jaar, volgens cijfers van de Bovag. Waarom loont het zo om een importoccasion te rijden?
98.736 auto's werden vorig jaar geïmporteerd - een record. De vorige piek was in 2010, toen waren het er ruim 600 minder, en sinds 2005 stijgt het aantal geïmporteerde auto's, meldde de Bovag deze week.
Fiscaal was het de afgelopen jaren voordeliger om in een kleine dieselauto te rijden, zegt De Waal, maar die regeling bestaat niet meer. Omdat dieselauto's duurder zijn in wegenbelasting en alleen rendabel zijn bij een aantal kilometers per jaar dat een gemiddeld gezin niet haalt, is er grotere vraag naar kleinere auto's op benzine. De Waal: 'Denk aan Citroën C1 en een Volkswagen Golf.'
Het aanbod van een dergelijke auto kan oplopen tot 25 x zo groot als in Nederland. Auto's in Duitsland zijn voordeliger, op een jonge middenklasser of kleine auto kan het een paar duizend euro schelen.
Kosten
In Nederland betaal je alsnog BPM, oftewel voertuigbelasting. Die betaal je normaal gesproken bij de dealer, nu moet je je auto aangeven. De hoogte van het bedrag is afhankelijk van de uitstoot. Daarbij moet de auto gekeurd worden door de RDW, de Rijksdienst Wegverkeer. Dat kost 97 euro, als de RDW besluit de auto te wegen 112 euro. Maar ook inclusief die bedragen is het aantrekkelijk om een auto te importeren, volgens Hof. Bovendien is het papierwerk, anders dan soms wordt beweerd, volgens hem tegenwoordig geen moeite meer. 'Zo lang je doet wat het loket zegt, is het makkelijker dan een afspraak maken in het ziekenhuis.'
Bovendien zorgen Duitsers doorgaans beter voor hun auto’s, en ze zijn stipter in onderhoudsbeurten. Al met al, de moeite waard.
Bron: Volkskrant