• Accountenz, breda mmpb 2
  • kantoor accountenz, breda
  • kantoor accountenz, breda (2)
  • algemeen 18
  • algemeen 16

Werkt u met all-in arrangementen?

Werkt u met all-in arrangementen?

Heeft u een hotel en bedient u ook de zakelijke markt met voorzieningen als congressen, vergaderzalen, personeelsfeesten, seminars en bijeenkomsten. Met arrangementen en speciale acties kunt u de aantrekkingskracht van uw locatie verder bevorderen.

Houd daarbij de btw goed in het vizier zodat u niet achteraf een vervelende boete of naheffing van de belastingdienst krijgt. Vanwege de verschillende btw-tarieven is een fout snel gemaakt.

Een arrangement is bijvoorbeeld een driegangenmenu inclusief consumpties - wijn, bier of frisdrank voor een all-in- prijs per persoon. Of een vergaderarrangement met één vaste prijs  voor de vergaderruimte, koffie, thee, lunchbuffet, driegangendiner en consumpties. Wanneer u als hotelondernemer all-in arrangementen verkoopt, zijn alle btw-tarieven van toepassing. Het aanbieden van eten en drinken in een restaurant valt onder het 6%-tarief. De verkoop van alcoholhoudende dranken is belast met het hoge btw-tarief van 21%. De verhuur van de zaal is vrijgesteld van btw.

Arrangementen in het restaurant

Bij arrangementen is het eten normaal gesproken belast met 6% btw, maar bier en wijn zijn belast met 21% btw. Uw gast betaalt bijvoorbeeld een vaste prijs van € 25, waarvoor hij/ zij mag eten én frisdrank, bier en wijn bestellen.

Let op! Wanneer u een arrangement verkoopt, moet u zorgvuldig bijhouden hoeveel alcoholische dranken daarbij worden geschonken. Over de alcoholische dranken moet u vervolgens 21% btw afdragen, en over de rest 6%.

Voorbeeld

Drinkt uw gast die € 25 heeft betaald voor het arrangement twee wijntjes - die normaal verkocht worden voor € 2,50 -  dan moet u daarover (21/121 x € 5) € 0,86 btw afdragen. Over de overige € 20 is (6/106 x € 20) = € 1,13 btw verschuldigd.

Voor u als hotelondernemer vergt dit een nauwkeurige administratie. Vooraf kan met de Belastingdienst een mengtarief worden overeengekomen die standaard op de arrangementen wordt toegepast.

Tip: momenteel lopen er meerdere proefprocedures waarin gesteld wordt dat er bij de verkoop van een arrangement sprake is van één onsplitsbare prestatie waarop het 6% btw-tarief van toepassing is. In eerste instantie heeft de Rechtbank geoordeeld dat het 21% btw-tarief op alcoholische dranken terecht is toegepast. Er is hoger beroep ingesteld, zodat nu het Hof zal oordelen. Door ieder tijdvak bezwaar te maken tegen de eigen btw-aangifte, behoudt u uw rechten in geval inderdaad blijkt dat 6% op het gehele arrangement van toepassing is. Neem contact op met een SRA-adviseur om u hierbij te adviseren.

Vergaderarrangementen

Bij het aanbieden van vergaderarrangementen geldt als uitgangspunt dat koffie, thee, etenswaar en de zaalhuur apart belast zijn. De verhuur van de zaal is vrijgesteld van btw, dranken en eten zijn belast met 6% btw en alcoholische dranken met 21% btw. Als ondernemer kunt u op die manier te maken krijgen met verschillende btw-tarieven.  Als de verhuur van de zalen plaatsvindt met de verrichting van aanvullende diensten, dan is er mogelijk sprake van een onsplitsbare prestatie voor de btw die niet als verhuur kwalificeert, maar als een volledige btw-belaste prestatie omdat een multifunctionele ruimte wordt verhuurd. Zeker als het gaat om nieuwbouw is het prettig belaste prestaties te verrichten in verband met het recht op aftrek van voorbelasting.

Voorbeeld

Ondernemer A verhuurt een ingerichte ruimte. Afhankelijk van de wensen van de klant wordt de ruimte met meubilair en andere voorwerpen ingericht. De ruimte bevat een beamer en geluidsapparatuur voor het houden van presentaties. Daarnaast wordt de ruimte schoongemaakt door A en verzorgt A de catering. De huur van de ruimte wordt niet apart op de factuur vermeld. 20% van de vergoeding is toe te rekenen aan de huur van de ruimte, en 80% aan de overige prestaties van A.  Er is sprake van de verhuur van een multifunctionele ruimte, die volledig belast is met btw.

Fiscaal advies inwinnen

Fiscaal advies inwinnen

U betaalt zo min mogelijk belasting en loopt geen fiscale risico´s. Het inwinnen van fiscaal advies levert in 4 van de 5 situaties financiële voordelen op.

Accountant inschakelen

Accountant inschakelen

U bespaart tijd, verhoogt uw omzet en voorkomt boetes. Uw boekhouding en jaarrekening uitbesteden aan een accountant is vaak voordeliger dan zelf doen en laten controleren.